BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

torsdag 26 januari 2012

Funktionell träning

Ett helt nytt pass för mig är det nystartade konceptet "Funktionell träning" på Gerdahallen, som jag gick på idag. Det är inget nytt koncept i allmänhet, och inte nytt för mig heller. Jag har ägnat mig åt lite såna här övningar, men inte i ett helt pass.
Man använder en bräda som är ca 40-50 cm hög och en viktskiva i gummi. Det är en hel del styrketräning med kroppen som motstånd, det är benböj med rotation och vikt i händerna, mycket utfallssteg (även från brädan), plankan, och så vidare. Det har potential att vara ett tungt pass, och jag försökte så gott jag kunde att vara stabil - vilket är syftet med träningen: att stärka sina balansmuskler. Det är alltså till stor del core-träning (utan att övningarna i så hög grad är bålspecifika). Jag försökte ta med lite bäckenspänning som jag lärt mig från Pilates.

0 kommentarer: