BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

söndag 31 januari 2010

Aktivitetssammanfattning januari

Januari 2010... Man hade kunnat tro att den här bloggen är resultatet av ett panikartat nyårslöfte, att jag har gått all in och tror att en blogg är räddningen... Men nej. Jag mår helt enkelt mycket bättre nu än jag gjort under 2009 och känner att min träning är värd att dokumenteras!

Från och med mitten av januari har jag kommit iväg på pass efter pass... Och det har varit roligt! Det känns väldigt bra och jag vill underhålla den här lusten. Allra mest har jag befunnit mig på Gerdahallen. Mycket styrketräning, men också ett par Afro-pass, gympa med stång och till och med en joggingrunda i minusgrader en lördagkväll (!). Målet med styrketräningen har varit att först och främst öka muskelmassan, och träna allsidigt. En fyrsplitt som sett ut såhär har jag följt:
1. Rygg (marklyft, latsdrag, sittande rodd/hantelrodd, ryggresningar)
2. Bröst och armar (bänkpress med hantlar, flyes i cable cross, hantelcurls, tricepsdrag över huvudet i cable)
3. Ben (benpress, höftabduktorer, hamstringscurl, vadpress)
4. Axlar, grepp och mage (Militärpress med hantlar, lyft åt sidan i cross cable, baksida axlar i maskin. Grepp kör jag genom att rulla upp ett rep på en pinne som jag håller i, med en vikt längst ner. Magen tränar jag genom "inrullningar på boll" och lite crunches i maskin eller också på boll.)
Jag har siktat på att göra tre set med åtta reps vid varje övning, men det har ibland blivit fler set och ibland fler reps, och det beror på att jag inte hittat rätt vikter än. Det ordnar till sig eftersom.

Jag har fått en tjänst på jobbet, jag har gått från att vara timanställd till ett vikariat på 76% som gäller fram till mitten av juni. Det har verkligen varit skönt att kunna planera träning utan att behöva kunna ta pass på kort varsel för att få ihop till hyran. Och smickrande, för vi var fyra personer som hade sökt!

Att jag har mått så bra under januari har verkligen gett utslag på min träning. Jag kan redan nu efter en dryg månads regelbunden styrketräning se resultat på kroppen, och jag känner mig starkare. Jag fryser inte lika mycket och äter smartare. Det gör mig glad och peppad inför mer träning, nu när jag känner att jag följer mina initiativ och har bättre självkänsla medan jag tränar.

Två till stora glädjeämnen i mitt liv har varit utsikten att skaffa hund (vi har träffat en tik som förhoppningsvis är dräktig nu, med bland annat "vår" valp) som vi i så fall får hem i mitten av maj. Det andra är att det verkar rätt säkert att vi får precis en sån lägenhet vi vill ha, med inflyttning första april. En trea på Kämnärsrätten, på bottenvåningen (=lätt att ta ut en hund för potty training!).

Jag siktar på att låta februari innehålla minst lika mycket träning som januari. Det är muskelökning som gäller, åtminstone hela februari ut, så jag fortsätter med mina tre set med åtta reps, och den fyrsplitten jag nämnde ovan.

0 kommentarer: