BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

onsdag 27 januari 2010

Svank/putmage - korta psoas, svag röv? Utfall!

Jag nämnde i senaste inlägget om målsättning att jag gärna jobbar bort putmagen. Min uppfattning är att putmage kan bestå av/bero på en av fyra saker, eller en kombination av dem. 
1. Underhudsfett. Fläsket som är mjukt när man tar på det, ovanpå musklerna.
2. Visceralt fett. Fettet som samlas kring organen innanför musklerna. (Beror på stresshormoner och är en stark riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom!) 
3. För korta psoas (höftböjare) och svaga gluteus (rumpmuskler). Det här förhållandet ger kraftigare svank, som bidrar till en hållning där magen putar.
4. Slappa magmuskler. Den korg av magmuskler som ska hålla inne tarmpaketet och de andra organen är inte stark nog.
Jag gissar att ordningen jag gjorde sammanfaller med hur vanliga de olika orsakerna till putande mage är. De flesta är helt enkelt lite feta, men nästan lika många lever med stress och dåliga rutiner. Förresten finns det en femte orsak, som uteslutande gäller tjejer: vi har fler inre organ som behöver plats, det bidrar.

Vad består min mage av? Tyvärr lite av varje, tror jag. Underhudsfett? Jahadå! Inte jättemycket, men ca tre centimeter fläsk har jag utanpå musklerna. Tids nog ska jag styrketräna mindre, och börja bränna lite fett istället. Jag misstänker att jag samlat på mig lite visceralt fett också, eller så har jag extra stora inre organ, för min mage har ett tydligt put även om man räknar bort fettet. De senaste två-tre åren har jag nog tyvärr producerat rätt mycket kortisol. Jag tycker det verkar osannolikt att jag har så korta höftböjare och så svag röv att det gett mig sämre hållning, men jag ska stretcha psoas och träna rumpan av bara farten! Magmusklerna, då... Det är en komplex korg man här där, det finns raka ytliga muskler och mina verkar starka, men de djupa core-musklerna är svåra att sätta på prov. Jag ska gå på pilates för att testa. Får jag träningsvärk av det ska jag fortsätta!

Hursomhelst ska jag lägga in statiska utfall i mitt benpass. Det är superbra styrketräning för bland annat gluteus och gör man djupa utfall stretchas höftböjarna automatiskt. Dessutom är det en utomordentlig balansövning! Här är en himla bra instruktionsvideo som visar statiska utfall, förvisso utan vikt. Man kan hålla i hantlar eller lägga en skivstång bakom nacken.
(Utfall är påfrestande för knäna om man gör utfallssteg/utfallsgång eller växlar fot (dynamiska utfall) i och med att varje fotnedslag blir en riktigt tung belastning i knäleden. Om man däremot inte byter ben mellan varje böj är belastningen jämn och god.)

0 kommentarer: