BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

onsdag 27 januari 2010

Mer balans (och min lilla vibrationsförälskelse)

Vi har ju alla våra egna mål och metoder. Saker vi är övertygande om är vettiga och vill följa för det verkar vara En Bra Sak, men som vi kanske inte märker så stor skillnad av. En del av min träningsfilosofi är att ta hand om min egen balans istället för att tvinga in rörelserna i maskiner. Jag försöker att göra så mycket fristående övningar i gymmet som möjligt för att aktivera coremusklerna och ge balansen lite utmaning. Bland annat genom att byta ut maskiner (som bara tillåter en fixerad rörelsebana) mot hantlar och skivstänger. Cable-övningar anser jag vara relativt "fria" och vinner ibland över fria vikter eftersom de ger ett jämnt motstånd i hela rörelsemomentet.
Till exempel: hellre benböj med skivstång än benpress, bättre med stående militärpress med hantlar istället för sittande axlpress i maskin. Gör magövningarna med hjälp av en pilatesboll istället för i maskin.

Djupt i kroppen, och mellan alla stora muskler, finns det en massa små muskler som bara hjälper till att stabilisera och hålla vår balans. Är du stark, men inte i balansmusklerna, är risken stor att du skadar dig eller får värk när du tar i eller gör något monotont.


På Gerdahallen finns det en sån där vibratorplatta. Man kan stå på den, göra armhävningar mot den eller på olika sätt hålla i banden som är fästa i den. Det finns ett helt häfte med förslag på stärkande övningar, stretch och massage.  Jag misstänker att vibrationerna aktiverar musklerna mer än det faktiskt hjälper en att bli starkare, men jag tycker att vibratormaskinen är så rolig, så jag brukar alltid göra en övning i varje pass med den. Kan inte skada, right? Dessutom låter det som apokalypsen är på väg när man är på bottenvåningen och någon sätter på vibratorn ovanför ;)

0 kommentarer: