BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

fredag 11 februari 2011

Målbilden

Resan till att uppfylla mina mål för 2011 går riktigt bra! Har snart klarat två av årets mål och de andra två närmar jag mig sakta men säkert.
Göra en chin: för tillfället gör jag singlar i assistmaskinen på nivå 7. Vad det nu betyder.
Marklyfta 100 kg: idag lyfte jag 85 kg fem gånger, så jag kanske klarar målet nästa gång jag maxar.
Benböja ca 65 kg: frontböjer 32,5 kg och gör vanliga böj på 25 kg. Jag ska klara kroppsvikten under 2011.
Bänkpressa 50 kg: sist bänkade jag 37,5 kg 3x5 st, så jag klarar nog målet nästa gång jag maxar.

Att göra chins handlar för mig om att väcka inaktiva muskler och nöta in rörelsebanan i nerverna, och det verkar som att jag är på rätt väg! Jag gör lätta chins i assistmaskinen två gånger i veckan, 5x10 st. Varannan vecka gör jag fem singlar och varannan vecka 3x5 tunga chins.

Marklyfter gör jag en gång i veckan och då gör jag ett set på fem reps, och jag har ökat med 5 kg varje vecka.

Mina benböj handlar först och främst om att träna in rätt teknik trots att jag har konstig balans. Jag måste luta mig fram jättemycket för att inte trilla bakåt och då är det lätt att fälla ryggen och först lyfta med höfterna och sen med ryggen. Därför har jag de-loadat och nött teknik med bara stången och ökar långsamt. Frontböj är mycket mer stabilt, men mitt mål gäller vanliga böj.

När jag bänkpressar har jag ökat med 2,5 kg varje gång, och jag gör 3x5 st. Jag är jätteglad över att ha lärt mig ordentlig teknik, det har ökat min styrka jättemycket och jag får aldrig ont i axeln som jag fick innan.

0 kommentarer: